| Please use any of these identifiers to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10795/1014 http://repository.edulll.gr/1014 |
|
Abstract | Μουσική: Η τέχνη των τεχνών. Η τέχνη των τεσσάρων συνειδητών διαστάσεων. Η τέχνη που απλώνεται στο χώρο και στο χρόνο. Η τέχνη επεξεργασίας των ήχων και συνάμα γλώσσα της ψυχής. Πώς θα ήταν άραγε η ζωή μας χωρίς μουσική; Η απάντηση στο ερώτημα θα διαφώτιζε ιδιαίτερα τη σχέση ενός απλού ανθρώπου με τη μουσική. Ας γίνουμε όμως λίγο πιο συγκεκριμένοι στο ερώτημα που ωστόσο, δεν είναι μόνο ένα. 1. Πώς θα ήταν άραγε η ζωή ενός ανθρώπου της πόλης χωρίς μουσική; Μα φυσικά θορυβώδης την ήμερα και βουβή τη νύχτα, αν σκεφτούμε ότι τα σύγχρονα αστικά κέντρα χάνουν ολοένα και περισσότερο τη σχέση τους με την φύση, άρα και με τους ήχους της. 2. Πώς θα ήταν άραγε χωρίς μουσική η ζωή ενός αγρότη ή ενός βοσκού δηλαδή κάποιου, που δεν έχει χάσει την επαφή του με τη φύση; Ασφαλώς καλύτερη από αυτήν του αστού γιατί σε αντίθεση με τους θορύβους της πόλης, οι ήχοι της φύσης είναι ευγενικοί και διακριτικοί. Πόσες φόρες, άλλωστε, όταν βρισκόμαστε στη φύση, θαυμάζουμε τη μουσικότητα των φυσικών ήχων, που αποτέλεσε έμπνευση για τους μουσουργούς όλων των εποχών… Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας και η ραγδαία μεταμόρφωση του πλανήτη, δημιουργούν στο σύγχρονο άνθρωπο ακόμα μεγαλύτερες ανάγκες μουσικών ακροάσεων. Ένα απλούστατο παράδειγμα είναι η ανάγκη μας να ακούσουμε μουσική μια μοναχική νύχτα σε μια μεγαλούπολη. Σ’ αυτή μας την ανάγκη, εκτός από την αϋπνία και την όποια μας ψυχολογική κατάσταση, συμβάλλει και το νυχτερινό ηχητικό κενό μιας μεγαλούπολης. Χωρίς να κάνουμε και καμιά ιδιαίτερη βουτιά στα άδυτα της μουσικής, εύκολα φτάνουμε στο κρίσιμο μεταφυσικό μουσικό ερώτημα: Ποια είναι η βάση της μουσικής και ποια τα υλικά της; Ορθολογιστικά «εν αρχή ήν ο ήχος», ρομαντικά είναι η ψυχή και το συναίσθημα και στην πράξη είναι όλα αυτά μαζί. Κι επειδή, όπως λέει και ο Καβάφης, «οι ψυχές δεν έχουν περίγραμμα», άρα πως να τις μελετήσει κανείς, ας ασχοληθούμε με αυτόν τον «εν αρχή ακατέργαστον ήχο» και τις παραμέτρους του. |
Author/Creator | Στρόφαλης, Μάριος; Νικήτας, Αντώνης; Χατζηνικολάου, Χρήστος; Λαμπροπούλου, Ουρανία; Λαμπροπούλου, Σοφία; Ψαρρός, Αποστόλης; Γαλανός, Γιώργος | Contributor | Monitor or Contractor: Τσαούση, Άσπα
|
Licencee | Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ) |
Contractor | Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ) |
Language | Greek | Extent | 144 pages |
Subject | μουσική μουσικά όργανα πολιτισμός |
Keywords | Περιοδικός ήχος, Αρμονική στήλη, Μουσική εμπειρία, Μουσικό σύστημα, Επτατονική κλίμακα, Μονόχορδο, Μουσική σημειογραφία, Διαστήματα, Αλλοιώσεις, Συγκερασμός, Μείζονα κλίμακα, Εμπορική σκοπιμότητα, Πολιτισμική κρίση, Μουσική κρίση, Μουσική ως εμπορικό προϊόν, Μοντέρνο ελληνικό τραγούδι, Ελαφρό ελληνικό τραγούδι, Μουσικές τάσεις, Μουσικές επιρροές, Πολιτικό τραγούδι, Επαναστατικό τραγούδι, Μουσική οργάνωση, Δυναμισμός της μουσικής, Ανθρώπινη μουσικότητα, Πολιτιστικό περιβάλλον, Μουσική αντίληψη, Κοινές εμπειρίες, Μουσικό στυλ, Παράγοντες διαμόρφωσης μουσικής οργάνωσης, Ελάσσονα κλίμακα, Σχετική κλίμακα, Ομώνυμη κλίμακα, Οπλισμός, Ρυθμικές αξίες, Ρυθμικές παύσεις, Διαστολή, Μουσικό μέτρο, Παρεστιγμένο, Σύζευξη διαρκείας, Μεταγραφή στο πεντάγραμμο, Έπος, Λατρευτικοί ύμνοι (παιάνες, υμεναίος, διθύραμβος), Λυρική ποίηση, Χορική ποίηση, Νόμος, Τραγωδία, Κωμωδία, Μουσικά συστήματα (τρόποι, γένη, χρόες), Αρχαίοι τρόποι, Κλίμακες, Μονταλιτέ, Σύστημα μοντάλ, Παρασημαντική, Αρχαίοι τρόποι, Ήχοι, Σημαδόφωνα, Βυζαντινοί μουσικοί φθόγγοι, Χαρακτήρες ποσότητα, Χαρακτήρες έκφρασης ή ποιότητα, Χαρακτήρες χρόνου, Γένος, Μαρτυρίες, Φθορές, Χρόες, Ρυθμός, Τροχός, Μουσική, Ποίηση, Χορός, Συνιστώσες της παραδοσιακής μουσικής, Μουσικές περιοχές, Μουσικό ιδίωμα, Ακριτικά τραγούδια, Παραλογές, Κλέφτικα ιστορικά τραγούδια, Της τάβλας ιστορικά τραγούδια, Τραγούδια του κύκλου της ζωής, Τραγούδια του κύκλου του χρόνου, Χορευτικά κομμάτια, Μεμβρανόφωνα μουσικά όργανα, Αερόφωνα μουσικά όργανα, Χορδόφωνα μουσικά όργανα, Ιδιόφωνα μουσικά όργανα, Τρίπτυχο έκφρασης του ελληνικού πολιτισμού, Αξία του παραδοσιακού χορού σε προσωπικό επίπεδο, Ο παραδοσιακός χορός ως μέσο κοινωνικοποίησης, Διαφορετικά είδη χορού ανά περιοχή, Έντεχνη μουσική παράδοση, Μουσικές δομές, Επτανησιακή σχολή, Εθνική σχολή, Ατονική μουσική, Σειραϊκή μουσική, Πρωτοποριακά μουσικά ρεύματα, Πρωτοποριακά μουσικά κινήματα, Εμπορεύσιμη μουσική κατανάλωση, Μουσικά χαρακτηριστικά, Δυναμικότητα του λαϊκού τραγουδιού, Κοινωνικές μεταβολές και διαδικασίες, Αστικοποίηση, Μουσικά δάνεια, Πολυεθνικά μουσικά χαρακτηριστικά, Πολυεθνικά πολιτιστικά χαρακτηριστικά, Εστουδιαντίνες, Ρεμπέτικο, Λογοκρισία | Typical Age Range | 18+ |
Intended User Role | Student Professor | Notes | Το εκπαιδευτικό υλικό εκδόθηκε στη σειρά «πολιτισμός – τέχνες – διαχείριση ελεύθερου χρόνου». |
Is Related to | Ιστορία της Τέχνης Θέατρο – Θεατρική Παιδεία Λαογραφία: Παραδοσιακός Πολιτισμός Φωτογραφία Ελληνικός Κινηματογράφος Εικαστικά: Ζωγραφική, Αγιογραφία, Γλυπτική, Χαρακτική Μουσεία Πολιτιστικός Τουρισμός – Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού Βιβλία – Βιβλιοθήκες Λογοτεχνία: Έλληνες και Ξένοι Λογοτέχνες Ψυχαγωγία και Ενημέρωση με τη Χρήση των Νέων Τεχνολογιών |
Type | Text (Book , Education ) |
|
|