|
Abstract | Η Άννα Φραγκουδάκη αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο συνδέεται, μέσω του σχολείου, η εθνική ταυτότητα με τις έννοιες του έθνους, της πατρίδας και του πατριωτισμού. Οι έννοιες αυτές, εξηγεί η συγγραφέας, έχουν την ιδεολογική τους ρίζα στο 19ο αιώνα, την περίοδο συγκρότησης των εθνών-κρατών και χρησίμευσαν σε όλα τα ευρωπαϊκά έθνη ως βάση για να οικοδομηθεί η εθνική ταυτότητα. Την ίδια ιστορική περίοδο παρατηρείται η διαδικασία ομοιογενοποίησης των εθνών- κρατών, με πρώτη τη Γαλλία και δημιουργούνται τα «εθνικά» επεκτατικά οράματα. Η συγγραφέας θέτει το ερώτημα με ποιο τρόπο πρέπει να διδάσκεται η ιστορία σήμερα στο σχολείο, ούτως ώστε οι αξίες αυτές να τοποθετούνται στην ιστορική τους διάσταση και να μη μεταδίδονται στα παιδιά ως αναλλοίωτες και αιώνιες. Η σχολική ιστορία πρέπει, σύμφωνα με τη συγγραφέα, να εστιάσει στην κατανόηση των διαδικασιών συγκρότησης των εθνών-κρατών και των εθνικών ιδεών. Έτσι θα δώσει στα παιδιά τα εργαλεία, για να μπορούν να τοποθετούν τις ιδέες και τις αξίες στο ιστορικό και κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο όπου έχουν παραχθεί και να μην αναπαράγουν μια στείρα «πατριωτική» ρητορεία, η οποία βασίζεται στην εθνική μυθολογία της «ομοιογένειας» και της «καθαρότητας» . Αυτό θα τους επιτρέψει να νοηματοδοτήσουν την εθνική τους ταυτότητα, συμπεριλαμβάνοντας στοιχεία που αφορούν στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα της Ελλάδας. |
Author/Creator | Φραγκουδάκη, Άννα | Contributor | Monitor or Contractor: Ανδρούσου, Αλεξάνδρα
Editor: Ζωγραφάκη, Μαρία
; Διδάχου, Παναγιώτα
Other: Μίχα, Ειρήνη
; Κονταργύρη, Δάφνη
|
Licencee | Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) |
Contractor | Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) |
Language | Greek | Date | 2007 |
Extent | 44 pages |
Alternative Web page | http://museduc.gr/index.php?page=2⊂=34b |
Subject | πρωτοβάθμια εκπαίδευση δευτεροβάθμια εκπαίδευση κοινωνικοπολιτισμικές ομάδες διδακτικό υλικό εκπαίδευση εκπαιδευτικός Εθνική ταυτότητα ιστορία εθνικισμός |
Keywords | Διδακτική πρόταση, Διδάσκων, Μουσουλμανόπαιδες, Μειονοτικές κοινότητες, Διαπολιτισμική εκπαίδευση, Κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης, Επιμορφωτικό υλικό, Έθνος, Πατριωτισμός, Έθνος-κράτος, Εθνική ομοιογένεια, Διδασκαλία της ιστορίας | Education Level | Υποχρεωτική Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Δημοτικό Σχολείο, Υποχρεωτική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γυμνάσιο, Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Γενική μη-Υποχρεωτική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση , Γενικό Λύκειο, Γενικό Μειονοτικό Λύκειο , Γενικό Λύκειο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης | Intended User Role | Professor | Notes | Επιμορφωτικό υλικό Το βιβλίο αυτό εντάσσεται στη σειρά "Κλειδιά και αντικλείδια" στην ενότητα "Κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης". Α’ έκδοση: 2004 Β’ έκδοση: 2007 |
Is Part Of | Kλειδιά και αντικλείδια |
Type | Text (Book , Education ) | Scientific Coordinator | Φραγκουδάκη, Άννα Δραγώνα, Θάλεια |
Project URL | http://museduc.gr/ |
Project Notes | Μέτρο 1.1. ΕΠΕΑΕΚ II |
|