Η Μαρία Ζωγραφάκη αποδεικνύει τη μεγάλη σημασία που έχει η κατανόηση του εκάστοτε κοινωνικού πλαισίου για την αποτελεσματικότητα της διδακτικής πράξης. Περιγράφει την εμπειρία της από τη διδασκαλία σε γυμνάσιο με μειονοτικούς μαθητές και μαθήτριες στην ορεινή Ξάνθη. Η επαφή της με τους διαφορετικούς πολιτισμικούς κώδικες, τις διαφορετικές αντιλήψεις των γονιών για την εκπαίδευση την οδήγησαν, μετά από σύγκρουση με τον εαυτό της, στην αναδιατύπωση των διδακτικών της στόχων και κυρίως στην επεξεργασία της δικής της οπτικής γωνίας.