Στο βιβλίο προτείνεται υλικό που έχει πρώτα απ' όλα στόχο να συμβάλει στην αναθεώρηση της ίδιας της σχέσης των μαθητών (αλλά και των εκπαιδευτικών) με τη σχολική και γενικότερα, τη μαθησιακή διαδικασία. Πρόκειται για ένα σώμα πηγών (ιστορικά και λογοτεχνικά κείμενα, άρθρα και συνεντεύξεις, αφηγήσεις, τραγούδια, παραμύθια) στις οποίες μπορεί να ανατρέξει ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να αντλήσει στοιχεία για να εμπλουτίσει το μάθημά του. Οι πηγές αυτές θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε σχέση με τις θεματικές ενότητες των σχολικών βιβλίων. Το υλικό στοχεύει στην αξιοποίηση του πολιτισμού των Τσιγγάνων μαθητών και τους επιτρέπει να εκφραστούν, να δράσουν και να αποκτήσουν προσόντα, συλλειτουργώντας με τους συμμαθητές τους. Τους επιτρέπει να επικυρώσουν τον (όποιο) πολιτισμό τους μέσα στην και μέσα από τη σχολική διαδικασία και να βελτιώσουν τη σχολική τους θέση και απόδοση. Ως εκ τούτου, η επικέντρωση στον «τσιγγάνικο πολιτισμό» δεν μπορεί παρά να είναι θεματικά προσανατολισμένη, να συνδέεται οργανικά με το αναλυτικό πρόγραμμα και να αποτελεί το κλειδί για την πρόσβαση σε αυτό.
Γλώσσα και ταυτότητα, Γλώσσα και επικοινωνία, Γλώσσα και έκφραση, Γλώσσα και τέχνη, Γλώσσα και ιστορία, Γλώσσα και εκπαίδευση, Γλώσσα και ανθρώπινη σοφία, Τσιγγάνικη γλώσσα, Προφορικότητα, Αφήγηση, Τσιγγανόπαιδες μαθητές